Inspiration
-
og hvordan man kan arbejde med denDette ”at føle sig inspireret” er ikke på samme måde som træthed, nervøsitet, glæde eller sorg en TILSTAND.
Man
kan opsøge den og være bevidst om hvor man kan hente den.
For
en komponist eller sangskriver er det ofte ret afgørende at kunne
lade ”inspirations-batterierne” op.
Af
Per Wium, musikjournalist
Hvor
kommer den fra – inspirationen??
Det
er ganske individuelt, hvordan man opsøger og arbejder med
inspiration.
Der
er nogen, der er konstant opfyldt af inspiration (heldigt for dem!)
og der er andre, hvor det ikke altid kommer så nemt. Denne artikel
er især til sidstnævnte.
Forfatteren,
Lars Kjædegaard, skrev for flere år siden sådan her om dét at
være inspireret:
"Problemet
med at vente på inspirationen er, at man bliver så hulkindet og
svag af sult. Min inspiration skal skrives frem. Det fungerer godt.
Det giver én illusionen af, at man bestemmer noget i denne verden
selv. Hvad man derefter finder ud af, at man ikke gør. For når den
hellige ild har fået rigtig fat, og man sidder der som en
sankthansheks i lys lue og klaprer løs, så er det ilden, der
bestemmer. Hvordan kan det være anderledes? For mig er det et
spørgsmål om selvantænding, men jeg skulle hilse og sige, at
tændstikkerne af og til er noget fugtige.”
For
at undgå ”de fugtige tændstikker”, som Kjædegaard nævner kan
det være vigtigt at vide hvor og hvordan man henter ny inspiration.
Det
kan være rart at kunne ”tænde for inspirationen”.I det følgende er der et par råd og et par eksempler – …. til inspiration.
En
rejse – en særlig lyd – en guitar, der er stemt anderledes
For
mange komponister er det inspirerende at rejse.
Nye
oplevelser sætter noget i gang.Det kan være naturoplevelser, nye mennesker og andre dufte. Det kan være bare dét at bevæge sig væk og være i nye omgivelser.
En
bestemt lyd kan også virke inspirerende. Ingen tvivl om at
”wah-wah”-pedalen gav guitarister et kick i 60'erne. Men ikke
bare dengang.
Masser
af de unge guitarister, jeg møder som band-coach, er fascinerede af
effekten af en guitar gennem ”wah-wah”-pedalen.
Alternative
måder at stemme guitaren på har været dybt inspirerende for mange
guitarister og for mange sangskrivere.
Keith
Richards fortæller i sin bog ”Livet” at det var en oplevelse
netop for livet, da han blev introduceret til andre måder at stemme
guitaren på. Og om at spille med blot fem strenge på instrumentet.Joni Mitchell har ofte stemt sin guitar anderledes end den gængse e-a-d-g-h-e stemning.
Det har betydet at hendes klangunivers er meget originalt – og det har betydet en helt ny klynge af spændende akkorder.
Skift
instrument – og takt!
Det
kan være forfriskende ikke altid at sidde med det samme (og
velkendte) instrument, når man komponerer. Skift gerne til at andet
instrument – også selv om du ikke er en ørn på det. Det at sidde
ved et klaver, hvis du plejer at sidde med guitaren, kan give nye
akkorder, temaer og i det hele taget ideer.
Masser
af pop, rock, folk (og hvad vi ellers kalder det) går i 4/4-takt. Af
og til i 3/4-del. Prøv med ”skæve” eller skiftende takter. Hvis
du kan og det ikke kommer til at lyde alt for ”konstrueret”.
5/4-takten
er god. Må jeg minde om at ”Højt fra en gren en krage” går i
5. Og den er da ikke så svær..
At
udforske fremmed musik
Hvis
man er sangskriver i den traditionelle del af rock-musikken skal man
måske ikke altid søge inspiration hos Bruce Springsteen og Brian
Adams.
Nogle
gange kan det være livgivende og inspirerende at søge musik, som
man ikke kender. Musik, som har andre elementer og andre udtryk.Ikke for at kopiere eller nærme sig denne musik. Men for at suge liv, energi og inspiration ud af det fremmede og ukendte.
Emil
"Buff" Stricker er guitarist, sanger og medkomponist i
band'et ”Von Dü”
Han
sammenfatter det hele sådan her:"Nogle gange får man en genial idé ved at sidde med et andet instrument som man ikke kender særlig godt. Nogle gange hjælper det at høre musik i samme stilart som sin egen, andre gange får man dejlig inspiration fra fjerne genrer.”
Musik
på musik
Den
klassisk musik er fyldt med det! Fyldt med eksempler på hvordan en
komponist har skrevet musik med en anden komponists værk som
udgangspunkt.
Brams'
”Haydn-variationer” og Regers ”Bach-variationer” er bare to
ud af mange, mange eksempler.Det samme er tilfældet i jazzen. I mindre grad i pop og rock.
Måske en mulighed her?
The
Beatles og inspirationen
The
Beatles er et stærkt eksempel på en gruppe og tre sangskrivere, som
turde åbne porten til ny inspiration op på vid gab.
Et
par eksempler på hvordan de arbejdede med det:
”You've
got to hide your love away”
John
Lennon var blevet inspireret af Bob Dylans tekst-univers. Og tilmed
af Dylans ”drævende måde” at synge på. Den inspiration bliver
udfoldet her, samtidig med at det er 100 pct. Lennon.I øvrigt den første Beatles-sang med gæstemusiker (de dybe fløjter til sidst)
”In
my life”
Igen
Lennon. Han foreslog producer, George Martin, at han skulle spille
noget ”Bach-agtigt” på klaver i instrumental-stykket. Altså en
lyd, en musikalsk atmosfære, fra en anden genre som inspiration.
”Rain”
Og Lennon. Her
– i midten af The Beatles' karriere – blev det pludselig muligt
at arbejde med LYD og EFFEKTER i studiet. Disse muligheder er selve
inspirationen til ”Rain”, som peger mere frem end tilbage.
”Eleanor
Rigby”
Paul
McCartney havde brugt strygere (4) på ”Yesterday” og fik smag
for lyden af den klassiske musik. Fortsættelsen er her på ”Eleanor
Rigby”, hvor der udelukkende er strygere i akkompagnementet. Denne
gang 8, en dobbelt-strygekvartet. McCartney kunne ikke arrangere for
disse, men det kunne George Martin. Et inspirerende samarbejde mellem
intuition og teoretisk kunnen.
”Within
You without You”
George
Harrison stødte på indisk musik i forbindelse med en scene fra
”Help”-filmen, som netop foregår på en indisk restaurant. Han
blev fascineret af sitar'en og udforskede denne. Den indiske musik
var i 1966-1967 en del af ”Beatles-lyden”.
”Because”
Lennons
anden hustru, Yoko Ono, spillede Beethovens ”Måneskinssonate”
for sin mand en aften. Han blev dybt fascineret af klangene og
stemningen. Og besluttede at bruge denne afmosfære og de ”brudte
akkorder” i sin sang ”Because”.
Kommentarer
Send en kommentar